Smart culture

Het programma Smart Culture vloeit voort uit de 'Roadmap SMART Culture'. Het doel van deze Roadmap is de kennisbasis voor de creatieve industrie verder te ontwikkelen en te versterken.

Dat gebeurt door de onderzoeksmogelijkheden op het gebied van media, kunst en cultuur en erfgoed in relatie tot maatschappelijke en economische vraagstukken te vergroten en kritische reflectie op de ruimtelijke en sociaal maatschappelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. Nadrukkelijk wordt daarbij onderzoek op product- of dienstniveau verbonden aan onderzoek op sectoraal en samenlevingsniveau.

Kunst, cultuur en creativiteit zijn tegelijkertijd onderwerp van en drijvende kracht achter de creatieve industrie. Het onderzoek kan plaatsvinden zowel op het niveau producten en diensten, als dat van een sector of dat van de samenleving als geheel.

Bij voorkeur wordt in het onderzoek het verband tussen deze niveaus geadresseerd. Het sluit aan op de beleidsvoornemens van Nationaal Regieorgaan voor Praktijkgericht Onderzoek SIA (NRPO SIA); inhoudelijk sluit het onderwerp aan bij de NWA-route Kunst: onderzoek en innovatie in de 21ste eeuw.

Contactpersoon

Gerelateerde projecten

Bekijk hieronder de Projecten gerelateerd aan het thema Smart culture

Gerelateerde calls

Bekijk hieronder de Calls gerelateerd aan het thema Smart culture

Gerelateerd nieuws

Ritme als sleutel tot sociale veerkracht in stedelijke omgevingen
In een tijd waarin stedelijke gemeenschappen geconfronteerd worden met steeds complexere uitdagingen, heeft Caroline Nevejan, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, samen met haar team het innovatieve project Designing Rhythms for Social Resil...
22 oktober 2024
Het Snijvlak van Kunst en Data: Het Art Datis Project en de nalatenschap van Sybren Valkema
Het Art Datis project bevindt zich op het snijvlak van kunstgeschiedenis en digitale geesteswetenschappen en combineert op unieke wijze traditioneel kunstonderzoek met moderne datawetenschap. Centraal in het project staat het uitgebreide archief van ...
16 juli 2024
Virtual Interiors as Interfaces for Big Historical Data Research
Het Semantisch Web heeft interfaces nodig voor kritische, betrouwbare analyses van Big Data voor geesteswetenschappelijk onderzoek, cultureel erfgoed en creatieve industrieën. Met behulp van data over de productie en consumptie van cultuurgoederen, g...
21 november 2023